I forbindelse med nybyggeriet og renoveringen af den gamle Skolen i Bymidten besluttede kommunen, at der skulle etableres en madskole med professionel kapacitet. Hvor skolens mellemtrinselever på skift laver mad, lærer om køkkenhygiejne og om den sunde vej til gode madvaner.
Den “nye” skole, "Skolen i Bymidten" har lige haft 2 års fødselsdag, og “Madskolen” har været i gang - næsten lige så længe - dog afbrudt af den pandemi, som vi alle kender og vel håber snart klinger af.
Da jeg interviewede Niels, der tiltrådte som den første køkkenchef på Madskolen, havde han op til flere ambitioner. En veldrevet madskole var indlysende. Men samtidig gav han også udtryk for, at han gerne ville tilføre jobbet et socialt aspekt.
Han ville gerne hjælpe skolen med at finde nye stier til elever, der havde brug for at se sig selv i folkeskolen på en anden måde.
Og det er her Jack fra 7. klasse træder ind i lokalet. Han ser godt ud i sin hvide kokkejakke med Madskolens logo på brystet. Han går mig rank imøde.
Han sætter sig og fortæller, at det var gået i hårdknude med en af hans lærere. Derfor har han været utrolig glad for, at han har fået, som den første elev nogensinde, mulighed at komme i praktik hos Niels i Madskolen.
Niels og hans makker Maja har bestemt, at Jack skal være deres 3. hånd. Derfor har de givet ham en kokkejakke. Til orientering får de elever, der på skift laver mad i madskolen, en hvid T-shirt.
Jack fortæller, at han hjælper de forskellige elever med at få styr på arbejdsgangene og teknikkerne. Han fortæller stolt, at han har fået et lille anretterkursus af Maja. Det er vigtigt, at maden bliver præsenteret pænt.
Maja kan fortælle, at Jack virkelig har været en stor hjælp og har været meget tjenstvillig. Han kan arbejde hurtigt.
Jack synes også, det er sjovt, at de mindre skolekammerater spørger ham om, hvordan der er at gå i 7. klasse. De ser tydeligt op til ham … En lille rollemodel …
Niels har lært ham den svære teknik at bruge en kokkekniv på den “rigtige måde”.
Snitte pænt og lige - uden at snitte fingre og negle af.
Hver uge har Jack selv stået for kagebagning til de elever, der har tjansen i Madskolen.
I de tre uger, der cirka er gået nu, har Jack også gjort en anden erfaring. Hvor svært det er at kunne styre og holde ro på fx 26 elever.
Han er faktisk kommet til at tænke på, hvordan hans egne lærere i stamklassen “bokser” med det hver dag. Det vil han tage med, når han om ikke så længe er tilbage på skolebænken.
En lærer kommer forbi og roser Jack for den kage, som han selv havde bagt til de voksne i personalerummet forleden. Jack bliver lidt genert, men jeg kan se, at han ranker sig og smiler.
Jeg spørger så om Jacks tid i Madskolen, der er ved at rinde ud. Det arbejde, som Niels og Maja laver. "Er det et arbejde, der har vagt din interesse? Har du så overvejet om kokke- eller konditorvejen var noget?”
-OG så kommer det! Han tænker sig om i en kort tid og siger så:
“Jeg kunne faktisk godt tænke mig et arbejde som Niels. Et arbejde, hvor jeg også kunne være rollemodel for børn, der af en eller anden grund har det svært. Man ser, at det gør en forskel.”
“Jeg har faktisk også tænkt på, at vores kommune burde oprette mange flere madskoler. Det er godt givet ud - selvom at jeg godt ved det er dyrt.”
Tak for samtalen Jack og pøj-pøj med din videre skolegang. En dag ser vi dig måske som leder på en madskole i kommunen.
Comments