Solen er stået op over Skolen ved Gurrevej. Man ved det, selvom de grå
morgenskyer dækker himlen. Dagen er tiltaget med over 2 timer. Woow!
Sådan cirka et kvarter før ringetid sidder jeg sammen med de morgenfriske voksne,
Musse og Tut i 0. B's klasseværelse og venter på, at de første elever kommer ind.
Vi sidder og taler om, om vi kan huske, hvornår vi lærte at læse. Eller måske mere
præcist, kan vi huske det øjeblik, hvor vi fandt ud af, hvordan man læser - det hedder
vist at have knækket læsekoden i dag? Vi tre, der alle aldrig har gået i
børnehaveklasse kan huske, at det var i 1. klasse. Jeg selv mener at kunne huske
svagt: ”Nåh, er det sådan, det hænger sammen”.
Som Musse fortæller:”Med de her (eleverne), er der allerede nogen, der har
bemærket, at ordet “fra” kan skrives anderledes....”far”. Det er en stor opdagelse!
Al denne talen om den første læsning kommer af, at Line, der kommer fra skolens
støttekorps, i dette skoleår har fået lov til at sætte ekstra fokus på læseindlæring i
0. klasserne. Der er afsat 20 lektioner om ugen til de tre 0.klasser.
Som et nyt tiltag kommer Line rundt i klasserne tre gange om ugen og lærer
eleverne brugen af håndfonemer. Og hvad er så håndfonemer for en størrelse?
Jo, et håndfonem skal man forstå som en bevægelse med hånden, der på en aktiv
måde søger at udtrykke noget karakteristisk ved den lyd, der kommer ud af munden
- artikulation, der skaber et bestemt fonem.
For eksempel har bogstaverne m, b, p, f, og v hver sit håndfonem også kaldet
læbefamilien (m, b, p, f, v). Alle håndfonemer har kælenavne og udtrykker sig forskelligt.
0. B's elever er nu samlet i klasseværelset, og Line træder i ind klassen.
Hun begynder sit kursus med at spørge, om eleverne kan huske, hvad de lærte den
første gang i går. Mange siger ja, andre nikker...
På storskærmen sætter Line en lille film på, hvor en kvinde synger “Håndfonemer-
Sangen”, hvor alle tegnene til alle 29 bogstaver vises.
Først i en langsom udgave og dernæst en hurtig.
Da filmen er slut, spørger Line eleverne, hvor mange der synes, det var:
Forholdsvis let, sådan midt i mellem eller svært at bruge en tommeltot. Der er en
blandet tilbagemelding.
Herefter forklarer Line og Musse, at om lidt får hver elev et kort med en tegning på.
På tegningen er der skrevet et ord og en tegning af ordet fx “Se” = Et øje!
Først skal man finde en makker - få øjenkontakt og dernæst give en “high-five”.
Dernæst skal man prøve at lave det håndfonem, som passer til kortet, og den anden
skal så gætte ordet... De næste 10 minutter emmer klasse af forskellige håndbevægelser og håndklask.
Musse beder 0. B om at sætte sig igen.
Line laver en hurtig evaluering igen med brug af tommeltotten. Nu er der flere, som
synes, det er blevet lettere.
Line slutter sit forløb, og klassen bliver delt op i tre grupper med nyt indhold.
Med smil på læben og et tak for idag forsøger jeg at tænke tilbage ...
“Sø-siger sø-ren siger ren = Søren.... “
“Mette så en ål i en sø...”
-Og der er sket en hel del på læseindlæringsområdet, selvom jeg også lærte at læse!
Tak for en spændende lektion Line, Musse, Tut og 0. B. Det er så skønt at læse en god bog.
Comments