top of page
Søg
Skrevet af SBG

I EN HELT ANDEN VERDEN

I april måned kunne man på Helsingør Skoles hjemmeside læse en historie om, at et par lærere på Nordvestskolen, Marianne og Sara, havde taget et alternativt læringsredskab i brug - nemlig VR-briller under nød-hjemmeundervisningen i de naturfaglige fag på 7. klassetrin. Med VR-brillen på hovedet træder man ind i en 100 % virtuel verden, hvor man befinder sig i et computersimuleret miljø.

Lige før skoleårets afslutning tog jeg på besøg på Nordvestskolen for at tale med lærer Marianne om, hvordan det er gået, og om man er fortsat med projektet.

Det er gået rigtig godt, fortæller Marianne. Faktisk så godt at efter skoledagen blev lidt mere normaliseret, og eleverne kom tilbage til skolen, har Marianne valgt, at hele hendes 7. A skulle prøve at programmere forskellige små forløb. Som sidegevinst havde hun 6-7 elever som “hjælpelærere” fra forårsforløbet. Der var gode erfaringer at trække på. I det forløb hun er ved at afslutte nu, har de brugt værktøjerne som en evalueringsform i forhold til de naturfaglige fag. Eleverne har simpelthen vist hinanden, hvad de har lært med VR-brillen på. Marianne tror, det har en større effekt, når eleverne evaluerer for hinanden fremfor en mere lærerstyret evaluering. Denne alternative måde at have undervisning på har øget motivationen hos flere af eleverne. Marianne fortæller, at der var en “typisk” skoletræt dreng, der nu kommer glad i skolen og en dag havde udtalt: ”Marianne! Det er skidegodt det her. Man laver li´som ikke lektier. Man spiller næsten computerspil, som derhjemme…” Drengen er kommet i skole… hver dag under forløbet. Allerede nu ved Marianne, at hendes kommende 7. klasse skal arbejde med denne metode. Det visuelle kan hjælpe mange elever til bedre at forstå det, der skal læres. F.eks. kan man programmere et forløb, hvor man kan opskalere et atom. Det kan være med til, at eleverne bedre forstår, hvad et atom er for en størrelse. Afslutningsvis har Mariannes kollegaer fundet ud af, at VR-brillen og programmering også kan bruges i dansk-faget - ja faktisk i alle fag. Vi vender tilbage med 3. del i efteråret en gang, hvor vi skal høre eleverne om, hvordan det går.

8 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page